Vardagsfilosofi: Solidaritet = egoism

Posted on 19 december, 2010 av


Solidaritet handlar inte nödvändigtvis om att vara god och att vilja rädda världen. Det är inte heller att vara hippie,  sitta och röka på hela dagen utan att jobba eller bidra till samhället. Nej, solidariteten kan också vara grovt egoistisk.

Jag träffade ett par lagerarbetare som var på väg ut att festa en lördagskväll. Det var strax innan valet så politik var mer aktuellt och acceptabelt att diskutera än normalt. En av killarna sa att han skulle rösta på Moderaterna. Jag frågade honom varför. Han svarade att om han var rik skulle inte han vilja behöva betala en massa i skatt.

Stopp! Spola tillbaka. Om du var rik. Just nu är du en simpel arbetare, precis som jag. Om man nu ska vara egoistisk, varför kan vi då inte vara egoister som arbetare och fundera över vad som ligger i vårt bästa intresse?

Om en ensam arbetare står mot en mäktig storföretagare så har arbetaren inte så mycket att säga till om. Kapitalistens egoism tar då överhanden. Först när arbetare går ihop och ser att var och en av oss gynnas som invidiver av att vara egoister tillsammans kommer vi någon vart.

Jag sade till den här killen:

”Visst, rösta då Moderaterna – NÄR DU HAR BLIVIT RIK. Det motsätter jag mig inte. Moderaterna skulle bäst tillvara dina intressen som rik. Men så länge du är en arbetare som mig gör man bäst i att vara egoist och rösta på Arbetarepartiet – Socialdemokraterna.”

Detsamma gäller naturligtvis solidariten med övriga världen. Vi hjälper inte människor i andra länder för att vi tycker synd om dem. Det är våra klassbröder och systrar som bor på andra sidan av imaginära nationalgränser. Varför vara egoist för Sveriges räkning? Jag har mer gemensamt med en arbetare i Finland än med kapitalister som Wallenbergarna i Sverige. Det gäller naturligtvis även för länder som ligger oss mer avlägset än Finland.

Nationalism är det nuvarande klassamhällets  sätt att använda egoism för att gynna sig som klass. Solidaritet är arbetarklassens sätt att gynna oss som klass.

_______________________________________________

