Boendemöte i Rinkeby frågar ut ny hyresvärd

Posted on 20 juni, 2011 av

0


Ett 70-tal hyresgäster från Rinkeby samlades den 25 maj för ett möte med nya fastighetsägaren, Stendörren AB. Hyresgästerna har haft dåliga erfarenheter med tidigare ägare som lovat mycket men sedan låtit det vara. Resultatet har blivit mögel, dålig ventilation och förfall.  Med på mötet, utöver hyresgäster och nya ägare,  fanns representanter från S-föreningen Rött alternativ som under en period inspekterat lägenheter och dokumenterat problem, samt Hyresgästföreningen.

Mötet var upplagd som en dialog mellan de boende och Stendörren AB, som  tog över ägandet i mars i år. Efter introduktion av de deltagande fick de nya hyresvärdarna möjlighet att delge sina planer och ambitioner. Företagets vd Knut Pousette  förklarade att när de tog över låg redan över 300 felanmälningar på hög sedan förra hyresvärden. Enligt honom så har man en femårsplan och pengar har redan investerats i att byta tvättmaskiner, fixa trapphus och ersätta en hiss. Han säger:

”Vi har haft kontakt med hyresrättsföreningen och s-föreningen. Det viktigaste är ett bra samarbete och en dialog.”

När det var dags för frågor uttrycktes en enorm skepticism från flera av de boende.

”Tänker ni vara kvar här länge eller spekulerar ni bara?”,

”Varför har ni valt just detta område?”,

”Hur ska ni få tillbaka det ni har investerat? Kommer ni höja hyrorna?”

Knut Pousette hävdar att detta visst var ett långsiktigt projekt och att bolaget har erfarenhet av miljonprogramsområden, bland annat Norsborg och Jordbro. Han säger att genom att ”effektivisera personalen” så kan kostnaderna gå ner. Dessutom, ”om det sker en standardhöjning av en lägenhet så kommer vi förhandla med Hyresgästföreningen om höjd hyra.” För att sammanfatta:

”Vi är inte här för att spekulera, men det är klart att vi vill ha vinster. Vi är ju affärsmän.”

Härefter får Jonathan Clyne från S-föreningen Rött Alternativ ordet för att berätta om deras kampanj. Under den senaste tiden har de, efter att ha blivit inbjudna, besökt lägenheter och granskat misskötsel från hyresvärden. Han börjar med att tacka alla som släppt in dem i sina hem och hjälpt dem att inventera. Rött Alternativ har dokumenterat 63 lägenheter. Vissa problem är återkommande.

Många barn har astma, vilket kan vara resultatet av ventilationsproblem. Dålig isolering leder till kalla vintrar för de drabbade. Hälften av lägenheterna har mögel som hyresvärden vid flera tillfällen bara har målat över. De har även inspekterat husen i största allmänhet och sett slitna trappuppgångar och spruckna fasader. Problemet med hissar som står obrukbara i 25 dagar beror, enligt Clyne, inte på att de inte får service. Hissarna är så gamla att det saknas reservdelar.

Clyne berättar vidare att trots dessa brister så är hyrorna för dessa lägenheter relativt höga, framför allt om man jämför med Svenska Bostäder som har lägre hyror och har policy att komma inom ett dygn vid behov. Han summerar de känslor som finns så här:

”Det finns en besvikelse bland de boende. Ägare kommer och går. I början lovar de en massa saker, men för att senare snabbt sälja vidare utan att någonting har hänt.”

”Förra företaget, Kvarnskvaltan, hade dålig likviditet, och deras moderbolag, Månbacken, var nära att gå i konkurs. Det nya företaget, Stendörren AB, har en bra ekonomi, men de har köpt upp företag med så stora skulder att de enligt vår beräkning inte kommer att kunna uppnå sådan soliditet att de kommer beviljas nya lån.”

(Det senare påståendet dementeras av Knut Pousette, som menar att siffrorna är gamla och att det ser bättre ut numera.)

En man från publiken frågar varför man inte kan lagstadga vilka som får köpa upp fastigheter. Torbjörn Larsson som jobbar på juridiska enheten för Hyresgästföreningen svarar att det förut fanns en sådan lag, men att den har tagits bort av den borgerliga Alliansregeringen. Han berömde Rött Alternativs arbete och tillade att Hyresgästföreningen nu ska inspektera de lägenheter som har det värst. Dock poängteras att Hyresgästföreningen endast kan hjälpa sina medlemmar.

Clyne påpekade då att även om vissa boende gått ur för att de varit besvikna så tycker han att nu när de börjar göra saker så bör berörda gå med igen och ge Hyresgästföreningen en till chans. Man kan ju åtminstone vara med ett halvår och se om saker blir bättre.

I diskussioner med deltagare efter mötet märktes att det finns blandade känslor. En äldre dam ansåg att Rött Alternativ hade gjort ett bra initiativ som tvingade de nya ägarna att ge sig tillkänna och svara på de boendes frågor. Däremot trodde hon inte att det skulle bli bättre om kommunen tog över verksamheten då hon sett hur de sköter sin övriga verksamhet, och dessutom så var hon bitter på Hyresgästföreningen:

”De har inte agerat överhuvud taget. Jag har en vattenläcka. De skickade bara en massa papper och ingenting hände.”

Men Mahmoud Majeed, 21 år, tyckte däremot att Hyresgästföreningen har gjort ett bra jobb och det är viktigt att jobba tillsammans med dem. Men man kan inte bara ”lämna över” problemet till dem och hoppas på att det fixas. Även han var mycket nöjd med mötet.

Anas Tafraouti och Alen Matun, som båda bott i Rinkeby i 20 år, håller med om den beskrivning av förhållandena som framkom under mötet. De förklarar hur varmvattnet brukar stängas av efter klockan tio på kvällen vilket är mer än irriterande när man kommer hem sent från jobbet, hur man behöver tjocktröja på sig inomhus under vintrarna för all kall luft som kommer in genom sprickor och hur en anhörig från egna fickor behövt köpa ett portalt element för att hålla värmen uppe.

Anas räknar upp fyra olika hyresvärdar som han har haft och säger att de inte gjort någonting. Själv har han väntat i två år på att få mögel i badrummet fixat. Han tror inte riktigt på Stendörrens löften och att de kommer vara som ägarna innan. Alen däremot säger att det verkar ljusare den här gången eftersom de under tre månader lyckats göra en del. Det finns ett hopp om att de kommer skilja sig från de tidigare ägarna, även om han verkar tveksam. Han förklarar om de gamla ägarna:

De är tjuvar i kostymer. De kan höja hyran hur lätt som helst men annars syns de inte. Det finns folk här som går på a-kassa. Hur ska de ha råd med hyreshöjningar?

På jobbet! hoppas de boende får se de utlovade förbättringarna. Åtminstone att energitillförseln, som tidigare ägare sparat in på, återställs; eller fixa fram köksfläktar och annat som man kan tycka är minimistandard, men som av diskussionen att döma skulle räknas som standardhöjning och leda till dyrare hyra. Vi kan också dela deras allmänna skepticism. För när vinstintresset styr inom bostadsbranschen sätts de boendes intressen på undantag. Stendörren är ju, som sagt, affärsmän.

Intressant?

_____________________________________________

Filip Tedelund, redaktionen,

livsmedelsarbetare.

filip_tedelund@hotmail.com

Annonser