Poliser och politiker agerar kulturcensuranter

Posted on 23 juli, 2011 av

1


I april började diskussionen om kulturcensur på Facebook av svenska hiphopartister, efter att gruppen Labyrint blivit avbokade från en spelning i Växjö på inrådan av polisen. En annan spelning hade avbokats för att en politiker för Centerpartiet i Värnamo hade ringt och pressat arrangören. Allt detta inom loppet av två veckor.

Anledningen sägs vara att Labyrint förhärligar droger i sina musiktexter. ”Polisen [är] direkt olämplig att bedöma kulturella uttryck. När Labyrint nämner droger i sina låttexter handlar det om ett återgivande och en spegling av deras vardag och verklighet. Ett berättande är inte detsamma som propaganda” skriver musikjournalisten Ametist Azordegan.

Labyrint är inte heller ensamma om att få sina spelningar stoppade av polisen. Så här kommenterar hiphopartisten Carlito (en samhällskritisk artist som inte förhärligar droger i sina texter utan uppmuntrar till att ”hänga kapitalisterna upp och ned från fötterna”):

Skärholmens statsledning sa nyligen nej till ungdomars förfrågan att låta Carlito, Stor och Labyrint få spela och vägrade dem budget om vi spelade. Förra året ringde Stockholmspolisen till Martin Mutumba då han skulle ha fest i Rinkeby och sa att Carlito, Labyrint och Kartellen inte fick uppträda. Mutumba hotade med media – då backade polisen … Vad hände med yttrandefriheten i detta land – de snackar om Iran men vad händer här hemma undrar man?

Ett 40-tal artister, producenter, musikjournalister och klubbarrangörer – däribland Petter, Timbuktu, Carlito, Stor, Mohammed Ali, Labyrint och Ametist Azordegan – skrev en debattartikel angående detta i Aftonbladet:

 Vi har upplevt att det nästan rutinmässigt avbokas spelningar på grund av påtryckningar, ”rekommendationer”, ibland även hot från både poliser och politiker. Varför de väljer att lägga sin energi på oss musiker är en bra fråga. Är det ­deras uppgift?
I en artikel om en hiphopgrupp vars spelningar stoppats (Re:public nr 16, 2010) citerades länspolismästare Carin Götblads pressekreterare Anders Fahlén:­ ­­”Vi är också av uppfattningen att polisen inte ska kommentera ­musikgrupper, deras texter ­eller image”.

Det kan då te sig lite konstigt att det ibland varit just poliser som ringt och hotat och tryckt på ­arrangörer runt om i landet att ställa in spelningar där bland andra två P3 Guld-vinnare skulle uppträda.

Vid ett av dessa tillfällen hotade man en arrangör i Rinkeby att ­ställa in en spelning med att säga att om artisterna uppträder kommer det få ”konsekvenser” och ”De ska inte uppträda. Därmed basta.”. När arrangören hotade med att gå ut i media backade polisen.

Aki från gruppen Labyrint kommenterar saken så här:

”När vi kör på klubbar är det en vuxen publik. Där kan vi ventilera våra åsikter lite friare. Vi kör inte ”Whiskey och ganja” på fritidsgårdar. Det är inte så att vi är för någon censur. Det känns bara inte rätt att att köra den låten för folk som inte borde dricka. Om de säger att vi är drogliberala, har de inte lyssnat på våra texter. Vi rappar mycket om droger. Men oftast när vi nämner droger är det negativt.”

Azordegan i sin tur ställde frågan till politikerna: ”Är det så att ni från kommunen går in i era bibliotek, som också är skattefinansierade, och tittar på vilka böcker som finns där?”

Det är mycket märkligt att polisen nu tagit på sig rollen att påverka kulturutbudet genom sin censur. Detta övergår deras befogenheter. Hiphopartister har alltid beskrivit samtiden i sina texter. Ivårt samhälle existerar våld, droger, rasism och annat otrevligt. Det är kulturens uppgift att spegla verkligheten. Och kulturcensur tycks bedrivas i Sverige gentemot musiker med samhällskritiska texter överlag.

 Men censuren gäller inte bara musikartister utan andra konstformer. ETC skriver:

En stor graffitimålning i Bromstens industriområde anses ha ett kulturhistoriskt värde av Stockholms Stadsmuseum. Men enligt stadens klotterpolicy får den inte vara kvar när bostäder byggs på industriområdet.

– Enligt nämnden uppstår ett pedagogiskt problem om man bevarar målningen mitt i ett bostadsområde, samtidigt som man har en nolltolerans mot graffiti och klotter, säger Nils Löwenspets (M), biträdande borgarrådssekreterare i stadsbyggnadsnämnden.

– Det är en intressant målning som är kulturhistoriskt värdefull, säger Ann-Charlotte Backlund, chef för Stockholms Stadsmuseum. När det gäller klotterpolicyn hänvisar hon till att målningen målades med husägarens tillstånd.

– Det är en av de tidigaste graffitimålningarna och det finns en legitimitet i att bevara de centrala tidiga verken från den här konstformen, säger Britta Roos på Länsstyrelsens kulturmiljöenhet.

Den 21 juli rapporterade DN att Stockholms stad nu stoppar Riksteaterns annonskampanj för gatukonst­evenemanget Art of the streets. Riksteatern hade bokat ett stort antal av stadens kulturtavlor för att sätta upp reklam för detta arrangemang, men har nu fått beskedet att kampanjen strider mot stadens klotterpolicy och att deras affischer därför inte kommer att få sättas upp.

Stadens policy är att inte medverka till eller stödja verksamheter eller evenemang som inte tar klart avstånd från klotter, olaglig graffiti eller liknande skadegörelse, skrev de i ett mejl till Art of the streets producent Ceylan Holago.

”Det här är censur och ett direkt hot mot yttrandefriheten”, uttalar sig Holago. ”Än en gång används klotterpolicyn för att sätta stopp för en konstform. Man gör helt enkelt ingen skillnad på vad som är klotter och skadegörelse och vad som är graffiti, konstformen.”

Kultur Mot Censur hålls på Södra Teaterns Kägelbana den 19 augusti 2011. Artister: Kartellen, Stor, HighWon, Mohammed Ali, Labyrint, Carlito, Nääk, bl.a.

Kultur Mot Censur hålls på Södra Teaterns Kägelbana den 19 augusti 2011. Artister: Kartellen, Stor, HighWon, Mohammed Ali, Labyrint, Carlito, Nääk, bland andra.

  Intressant?

_______________________________________________

Annonser